Tjena på er!!
 
Idag har jag ont i mina ben, efter en mycket lång promenad igår och promenad till och från jobbet så kan jag säga att det känns i benen nu.
Men till något helt annat, den goda maten jag lagade idag.
 

 
Bilden är min egen. Receptet kommer från byblondie.se 

 
Recept
ca 6 portioner
 
500 g barilla penne pasta
 
200g rökt skinka (pålägg)
1 röd paprikor
½ purjolök
2 vitlöksklyftor
1 näve blad/babyspenat 
1 burk Cantadou 4 peppar
1 hönsbuljongtärning
½ dl vitt vin (t ex zeta matlagningsvin)
4 dl matgrädde
1 dl riven parmesan ( t ex zeta 22 mån)
2 tsk svartpeppar (gärna grovmalen)
ca 2 msk olivolja + rapsolja/smör till stekning
Färsk oregano ca ½ kruka 
 
Gör så här:
1. Strimla skinkan och hacka purjolök, paprika och spenat. Lägg alltihop i en gryta eller djupare stekpanna och pressa ner vitlöken. I med olivolja och lite margarin/smör och fräs tills purjon mjuknat.
2. Häll i vitt vin och hönsbljongtärningen och blanda runt tills tärningen lösts upp helt.
3. Rör ner cantadouosten och rör om tills den har smält till en krämig sås.
4. Häll i grädden och svartpeppar.
5. Sedan river du och rör ner parmesanen och låter det hela puttra ihop i några minuter.
6. Koka pastan efter anvisningarna på paketet och häll av vattnet. Rör ner pastan i såsen och låt puttra i ca 2 min medans du vänder runt pastan i såsen.
7. Servera direkt.

Kramar Annika

Kommentera

Publiceras ej